Monday, October 24, 2011

+*+ DIA Dunia dan Akhiratku +*+

Ibu mengertilah aku sengsara...lemas berendam air mata...
Rendang kasihmu dalam gelora jadi rebutan selamanya....
Berikanlah pengertian waktu ku di hujung jalan...
Berbicara bahasa Tuhan yang penuh penyesalan...
Manapun aku berlabuh pastinya untuk disanjung...
Biarlah tak bersungguh,biarlah tak bertangguh di telapak kakimu...
Sakit kurasakan jadi peneman
Rasa semalam yang silam...



Dia kurnia daripada ALLAH...yang telah melahirkan dan menyayangiku...Tiada lagi yang mampu ku ucap sayangnya aku kepada dia...Wajahnya yg membahagiakan...senyumannya menghiburkan selalu...Tiada lain didunia..kerana Dialah Emakku...Dia menghapuskan duka laraku...kasihnya dan sayangnya menyirami hidupku...Emak,sesungguhnya Dikau wanita istimewa...tiada tandingan antara yang lain...saat ini,betapa aku rindukan Dia...Demi ALLAH,jiwa ku merintih...menangis...merindukan seorang wanita istimewa dalam hidupku...satu persatu kenangan dan pengorbanannya terlakar dalam kamar ingatan...Betapa besarnya pengorbanannya dalam hidupku...kehilangan suami tersayang,membuatkan dia tabah mengharungi hidupnya...demi permata hati yang ditinggalkan lelaki istimewa sepanjang hayatnya...tidak dapat kutafsirkan perasaannya...suami tercinta menghadap Ilahi kerana barah usus...kuatkah dia membesarkan anak-anak tersayang?namun dia percaya,anak-anak adalah rezeki daripada ALLAH...rezeki dan kurniaan yang tak ternilai...naluri wanitanya kuat untuk melaui hari-hari yang mendatang...melalui pelbagai keperitan,kesusahan dalam hidupnya...namun dikuatkan hatinya...masih segar dalam kotak ingatan,dia melakukan bermacam pekerjaan demi menyara kehidupan kami...kasihnya insan bergelar ibu,sanggup berkorban jiwa dan raga...bekerja di kantin,menghantar kuih ke asrama sekolah,mencuci pinggan mangkuk di dewan makan...segala kerja dilakukan dengan seluruh kudrat,asalkan kerja yang dilakukan halal...Ya ALLAH,kuatnya semangatmu...sepenuh keringat kau gunakan,agar anak-anakmu berjaya menjadi manusia berguna...Emak,aku bersyukur menjadi anakmu...aku bangga dilahirkan dari rahimmu...dilahirkan oleh seorang insan luar biasa semangatnya...jarang sekali ku lihat dikau menitiskan air mata di depan kami adik-beradik...namun ku tahu,di balik senyuman itu..terlindung sejuta duka dan sakit...dan aku tahu,betapa dikau rindukan teman hidupmu...percayalah Emak,lelaki itu sentiasa bersamamu...semangat yang ada dalam dirimu,adalah semangat lelaki itu jua...insan itu setia bersamamu...bertuahnya dikau,memiliki cinta seorang suami sehingga saat dia menghembuskan nafasnya yang terakhir...pernah aku persoalkan kepada diri sendiri...mengapa ALLAH turunkan ujian sehebat ini buatmu Emak?mengapa dikau yang harus menanggungnya?Kini,aku temui jawapan itu...kerana ALLAH terlalu sayangkan dikau...kerana ALLAH lebih tahu,bahawa dikau mampu melalui keperitan ini jika dibandingkan dengan orang lain...InsyaALLAH,syurga menantimu duhai wanitaku...Ya Allah,terlalu perit gelora yang melanda jiwaku saat aku menulis luahan hati ini...indahnya hidupku jika saat ini,aku bisa berada dalam dakapannya...menghabiskan masaku bersamanya...berkongsi segala rasa hati dengannya...dan aku bisa menatap wajahnya...wajah yang kian dimamah usia...dengan garis kedut dimukanya...Emak,andai bisa aku menjadi tanganmu yang semakin lemah itu untuk melakukan kerja di rumah...andai bisa aku menjadi matamu yang semakin kabur penglihatannya untuk melihat kebahagiaan keluarga kita...andai bisa aku jadi mulut dan lidahmu untuk mengalunkan bacaan Al-Quran yang sering dikau alunkan saban hari...andai bisa ku menjadi kakimu yang makin longlai langkahnya untuk terus menapak menuju ke mana saja yang dikau ingin pergi...andai aku bisa jadi nafasmu,akan ku terus bernafas tanpa henti di atas bumi TUHAN ini...dan andai aku bisa menjadi hatimu yang makin hilang kekuatan,akan ku terus cekalkan rasa di hati itu...supaya dikau tetap tabah dan tenang menghadapi hari esok...hari esok yang menjanjikan bahagia buatmu...akanku jadi semua itu jika itu mampuku...biarpun wajahmu semakin sayu,semakin lesu...namun dikau tetap yang tercantik di duniaku..Emak,ampunkan segala dosa dan khilafku...halalkan setiap titis air susumu...halalkan setiap kasih sayang yang dikau curahkan selama nadiku berdenyut...redhakan tiap kebaikan yang aku lakukan...dan berbahagialah kerana aku menjadi permata berharga buatmu...kasih dan sayangku hanya untukmu...KERANA DIKAU ADALAH DUNIA DAN AKHIRATKU....terima kasih Ya ALLAH,kerana memberi aku nikmat memiliki seorang Emak yang bernama Pn.Hajah KHADIJAH BINTI MANAH...


sayang.selamanya
-adik-

1 comment:

  1. wah k.ecah wat blog bru sbb sy merosak kan blog nya yg lama,,
    so sory,,,=)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan

Daisypath - Personal pictureDaisypath Graduation tickers